Eva Flyborgs Blogg

Göteborgare, liberal, fd riksdagsledamot

Israel och Gaza

Jag som de allra flesta andra fördömer helt det våld som resulterat i flera människors död.  I ett andetag och utan omsvep måste alltid denna typ av våld fördömas. Mina tankar går till de omkomnas familjer och vänner,  saknaden måste vara enorm.

Med detta sagt är det dock en inte helt okomplicerad bild som så småningom tonar fram.  Bilder börjar komma ut om hur det på ett av fartygen väntar aggresiva män med järnrör i händerna. De slår med all sin kraft mot soldater som firas ned med rep och som inte har en chans att försvara sig eftersom de måste hålla i repet med både händer och fötter. Jag kan själv se hur järnrören slår och slår mot soldaterna. Var och hur de träffar kan jag dock inte avgöra, men det talas om flera svårt skadade unga soldater. Som tänkande individ måste i sanningens namn också detta övervåld fördömas, eller hur?  Man måste erkänna sanningen även om den inte passar in i den bild som råder. Eller det drev som går.

Bilden är som sagt komplicerad. Internationellt vatten -ja. Svårt skadade och flera döda, helt förkastligt – ja. Den Israeliska staten har ett stort ansvar – ja. Men det finns också inslag i skeendet som kan ha påverkat förloppet och utgången starkt. Det vill jag  veta mer om innnan jag dömer någon. Jag vill se en opartisk, kritisk granskning/utredning av hela saken, sedan kan vi fördela ansvaret och utdela straff.  Det är väl så vi brukar göra,  i alla fall i Sverige?  Drev, mobbar och lynchningar osv har aldrig fört något gott eller rättvisa med sig genom historien.  Någonsin. #val2010#

2010/06/02 - Posted by | Uncategorized | , , ,

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

