Eva Flyborgs Blogg

Göteborgare, liberal, fd riksdagsledamot

Ny arbetsmarknadsminister…Odenberg?

Så är det söndag.  Dagen passerade snabbt.  Hann i alla fall klippa gräset, bada och baka trots ett väder som vill vara allt – samtidigt.  Vindstilla och blåsigt samtidigt, hotfulla moln och solsken samtidigt som det regnar på ena sidan huset. Men bara lite. Bikini och fleecetröja, samtidigt. Äsch, ger upp och går in till datorn istället. 

Politiken då? Ja, de flesta ser nog till att få någon veckas ledighet innan valförberedelserna sätter igång på allvar. Annars har ju den sk Littorinaffären slagit ut allt annat. Vältajmat till Almedalsveckan slog trogna socialdemokratiska valarbetaren Aftonbladet till och gjorde allt man kunde för att stjälpa regeingsbåten. Det lyckades de inte med. Debatten har nu vänt och allt fler ifrågasätter istället Aftonbladets agerande.  Jag tror att det är dags att de börjar räkna på skadeståndets storlek så att de klarar det utan att gå i konkurs. Eller, det kanske är dags för Sveriges Pravda att tacka för sig?

Och vem skall då efterträda Littorin?  Ja, det är statsminister Fredrik Reinfeldt och Moderaterna som har den bollen, men det är ju tillåtet att fundera. För min egen del så tycker jag att det skulle vara en klok lösning att ta tillbaka Mikael Odenberg till taburetterna.  Han är stark, kunnig, en god debattör och har en gedigen kunskap om närings- och arbetsmarknadsfrågor.  Vi var gruppledare för respektive parti i Näringsutskottet för några år sedan och samarbetet i den borgerliga gruppen fungerade utmärkt, inte minst tack vara Mikaels person.  

Odenberg har också det sympatiska draget att inte ta sig själv på så våldsamt allvar och kan därför bjuda på sig själv. Det är en tillgång i politiken, inte minst när man skall bygga samarbete. Jag tycker att i den situation som nu uppstått med Littorin borta skulle Odenberg passa som hand i handske som en duglig och högst kapabel efterträdare som snabbt skulle komma in i jobbet.  Jo, jag vet att detta är moderaternas ministerpost, men man kan väl lyssna på kloka synpunkter?  Arbetsmarknadsminister Mikael Odenberg – låter utmärkt i mina öron!

  Kantarellerna har nu börjat komma på allvar, här är gårdagens skörd som nu skall rensas och göras något åt. Steka till en underbar svampmacka och ett glas öl till i kväll kanske?

I nästa blogg skall jag berätta om två brev som har kommit. Det är viktiga brev, men jag vill inte besvara dem riktigt ännu. För då kan jag inte se fram emot att kunna besvara dem. You see?

En del saker skall man dra ut på tills den rätta tiden infinner sig.  Och när den rätte har kommit det vet man bara själv.  Så jag fortsätter att skriva texter och låtar till mitt debutalbum som förmodligen aldrig kommer att finnas mer än i mitt hjärta. Men ännu en text blev klar i dag ;

”Longing, yearning, slowly burning”

Hrmmm. . Inser när jag återigen läser låt-texten att min internationella solokarriär nog får vänta tills livet i politiken är färdigt. Du milde tid.

2010/07/18 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Fina kantareller, var har du plockat dom?

    Kommentar av Anders Kjellström | 2010/07/18 | Svara

    • Ja, visst är de? På promenaden runt sjön vid sommarstället nära Hindås utanför Göteborg.

      Kommentar av Flyborg | 2010/07/18 | Svara


Kommentera

