Eva Flyborgs Blogg

Göteborgare, liberal, fd riksdagsledamot

Volvo blir kinesiskt men förblir Göteborgskt!

  Nu är det klart, Volvo Personvagnar är nu ägt av kinesiska intressen. Det är Geely Group med ordförande Li Shufu i spetsen som köper Volvo Personvagnar av Ford. Affären gjordes upp under förmiddagen i London. Ja, så ser det ut numera, ett handslag och en signatur i London bekräftar att amerikanska Ford säljer sitt företag till kinesiska Geely. Och företaget är det en gång svenska Volvo Personvagnar. Geely offentliggjorde idag också att Stefan Jacoby, tidigare VD för Volkswagen Nordamerika, kommer att utses till VD för Volvo Personvagnar. Grattis Stefan.

Men man skall också veta att Volvo Personvagnar är så svenskt, ja Göteborgskt, att dessa ränder aldrig går ur. När jag hade förmånen att träffa ordförande Li Shufu från Geely i juni, så poängterade han att man inte hade för avsikt att detaljstyra Volvo PV. Han menade att Volvo behövde sin frihet för att kunna utvecklas som en riktig Volvo borde. Det har han alldeles rätt i och jag hoppas att man kommer att hålla det löftet. I och med det kinesiska ägandet öppnar sig också många möjligheter för Volvo PV som annars inte hade kunnat ske. Dessa skall nu tas tillvara. Men det blir också en prövningarnas tid framöver när man inte vet vem som är chef över vem och varför. Öppenhet, ärlighet och en stark professionalism brukar vara det bästa sättet att närma sig varandra. Jag önskar alla inblandade lycka till.

 Vi är många som bryr oss om vårt Volvo PV och vill företaget väl. Antingen för att man har kamrater och vänner som arbetar där, eller för att man inser att finanskrisen visade hur beroende vi är av hela fordonsindustrin i Västverige, ja hela Sverige. Eller för att man är förtroendevald beslutsfattare för Göteborg eller tjänstledig från företaget. Jag passar in i alla dessa kategorier och har därför bestämt mig för att åka till Kina för att se företaget på plats och börja förstå hur Geely fattar sina beslut och visa dem att vi bryr oss om vårt Volvo.  Jag var i Kina för några år sedan med Riksdagens Näringsutskott. Då besökte vi en rad olika företag och myndigheter. Det som gjorde mest intryck på mig var att de så obekymrat talade om vilka sektorer de tänkte bli världsledande inom och att de nu ett par år senare helt enkelt förverkligar sina planer.  De berättade för oss att det var två sektorer som de ville erövra. Den ena var mobilindustrin och den andra fordonsindustrin..

  Nej, det spelar mindre roll vem som äger aktierna i Volvo PV, själen är och förblir Göteborgsk. Och företaget är inte de maskiner eller aktiebrev som är lätta att värdera, nej företaget är summan av alla de tusentals kompetenta anställda och som väljer att varje dag göra sitt bästa för sitt företag, oavsett var i företaget man befinner sig. Det är Volvos styrka och själ.  Men som den öppna port mot omvärlden Göteborg alltid har varit, vet vi att ett öppet sinnelag och att lära av andra är en fördel. Så med ett inslag av Kina i Volvo PV kan det bli – fördel göteborg.  Att vi får behålla forskning och utveckling samt produktion här i Göteborg är av avgörande betydelse.  Att mixa kulturerna blir det svåraste och det mest spännande tror jag, där en del lokala sedvänjor nog måste förklaras. 

Bäst att snabbt visa för ordförande Li Shufu varför vi har små söta gröna och rosa kaniner i stan till att börja med.  

Läs mer om köpet på bla GP, DN, GT, SvD, Expressen, GP, GP

 Ostindiefararen Götheborg ligger för ankar nedanför min balkong vid Stenpiren. Den vittnar om de gamla band som en gång funnits mellan våra länder och som nu blivit uppgraderade både i tid och innehåll. Skall strax gå trapporna ned för att besöka båten innan den försvinner ifrån Stenpiren. Ett vackert skepp med så mycket kunskap i sig. Det borde tas tillvara ännu bättre för framtiden.

2010/08/02 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Helt rätt om Volvo PV, men fel om Ostindiefararen. Mitt förslag är att vi skänker skorven till Kina så slipper vi slösa bort mer skattepengar på detta vettlösa projekt!

    Kommentar av Emily | 2010/08/07 | Svara

    • Hej Emily, tack för din kommentar, hoppas att du gillar min blogg och tar dig tid att läsa.Det uppskattar jag.
      Håller inte med dig i din åsikt om Ostindiefararen, den har inte minst gett många av våra svenska företag ett försteg framför sina konkurrenter.
      Och det allra allra mesta är rent privat sponsrat av enskilda och av företag, så den ”kostar” skattebetalarna knappt något alls, men den ger tillbaka väldigt mycket inom olika områden.

      Kommentar av Flyborg | 2010/08/07 | Svara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: