Eva Flyborgs Blogg

Göteborgare, liberal, fd riksdagsledamot

Att krama en Sverigedemokrat

 Så har Riksdagsåret äntligen startat!

På tisdag  väljs ledamöterna in i de olika utskotten och det lär bli en del rokader, inte minst bland Socialdemokraterna. De har en annan het potatis till att hantera, Thomas Bodström som åkte till USA utan att ha fått tjänstledigt ifrån Riksdagen. Vågat! Oturligt nog så kan han inte ta föräldraledigt eftersom hans barn är för stora och tjänstledighet beviljas inte för familjeresa till USA. Så i veckan som kommer får gruppledarna avgöra Bodströms framtid. Men om nu Bodström inte skulle vara kvar i Riksdagen så klarar han nog det hela i alla fall. Han driver en framgångsrik advokatbyrå och skriver deckare, med rundliga honorar kan man tro. Men ordförande i Justitieutskottet blir hans partibroder Morgan Johansson. Han är i alla fall hemma.

Läser i söndagens GP att Sverigedemokraterna känner sig mobbade i Riksdagen. Och ledamöter ifrån Vänsterpartiet är rädda. Säkerhetsnivån är höjd i Riksdagen, vakterna, säkerhetskontrollerna och avspärrningarna fler. Jag hoppas att allt detta är övergående faser och att livet i Riksdagen stillar sig i en normal vardagsnivå. Jag har sagt det förut och säger det igen; nej jag gillar inte den människosyn som SD står för, men vi skall behandla dem som alla andra. Jag tänker inte krama en Sverigedemokrat, men jag tänker vara en medmänniska och dessutom hedra ett demokratiskt valresultat.

Det är liberalt förhållningssätt för mig.

 Nu har också Riksdagens allmänna motionstid startat!

Under två veckor får vi ledamöter väcka villka förslag vi vill i Riksdagen. För första gången kommer jag öppna upp och bjuda in alla som vill påverka vad Riksdag och regering bör ta tag i och förändra. Du är därför välkommen att komma med dina förslag.

Dina tankar och funderingar kan förändra Sverige,  så ta nu chansen att påverka! Maila till eva.flyborg@riksdagen.se

Expressen, Expressen, GT,

2010/10/10 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Som jag ser det är det så alla förtroendevalda bör agera, att lyssna på vad andra har att säga. Jag skikcar mina tankar via mail.

    Kommentar av Berit Krantz | 2010/10/10 | Svara

  2. Ja, precis så måste vi göra Eva. En man en röst är grunden för vår demokrati och då måste rimligen alla röster vara lika mycket värda oavsett vilket parti man väljer att lägga den på. Heder åt dig. Om alla tänkt likadant så hade det inte blivit sån uppståndelse kring SD.

    Kommentar av Christina Linnea Örtendahl | 2010/10/11 | Svara


Kommentera

