Eva Flyborgs Blogg

Göteborgare, liberal, fd riksdagsledamot

Rapport, sexualbrott och mutor

 SVTs Rapport sände i går kväll (26/10) ett reportage om att flera topp-politiker nu slutat blogga efter valet. Det är förvisso korrekt. Men hallå Rapport, två tredjedelar av oss har ju fortsatt blogga och har nu ett nytt och bra verktyg att komplettera övriga väljarkontakter med. En direktlinje till väljarna. En bra dag har jag över 700 enskilda besök på min blogg. Besökare som tycker till via bloggens kommentarsfält eller via mail. Eller som länkar vidare med en egen kommentar som en utlöpare av mina egna tankar.

Jag försöker utveckla min blogg och under den allmänna motionstiden i år bjöd jag in till delaktighet till den allmänna motionstiden i Riksdagen. Jag har fått flera riktigt bra och värdefulla idéer just genom min blogg i år. Några blir förslag i Riksdagen och andra behöver utvecklas lite mer först. Journalister har också hittat min blogg och refererar allt oftare till mina  idéer och analyser, vilket är ett gott betyg. Nej, Rapport borde ha givit en mer balanserad bild i reportaget. Och jag vet att jag inte är ensam om att fortsätta blogga även efter valet.  Se Rapportinslaget här.

 Sofia Arkelsten, Moderaternas nya partisekreterare, har åkt på studieresa som betalats av oljebolaget Shell. Hon får skarp kritik för detta av flera tunga politiker. Politiska motståndare, nota bene. Men visst måste det vara svårt för vanliga människor att utesluta misstanken att hon därefter blev lite vänligare i tonen mot just oljebolagen i miljödebatten i Riksdagen efteråt. Jag tror att hon kan hålla isär dessa saker, men det väcker misstro hos andra. Det bästa är förstås att aldrig låta sig bjudas på resor, hotell eller annat som går utöver normal umgängessed. Därför har jag också avstått från alla extraordinära middagar eller bjudningar som ständigt ligger i våra inboxar och brevfack och finansierat alla resor och besök utan extern inblandning. Var gränsen går är upp till var och en och ens eget omdöme. Men för det allra mesta är det uppenbart vad som är OK och inte. Personligen hade jag aldrig åkt på en resa som miljöpolitisk talesman som betalats av oljebolaget Shell. Men det är mitt val.

 Sexualbrottsutredningen överlämnades i dag till Justitieminister Beatrice Ask. Där föreslås att det skall bli olagligt att genomföra en sexuell handling med en person utan den personens tillåtelse. Brottet benämns sexuellt övergrepp. Andra förslag är att våldtäktsbestämmelsen utvidgas också så att fler fall av sexuella utnyttjanden bedöms som våldtäkt. Vidare skärps straffskalorna för sexuellt utnyttjande av barn och grovt sexuellt övergrepp mot barn. Allt detta tycker jag låter mycket bra! Mycket återstår dock i denna svåra lagstiftning, tex begreppet ”hjälplöst tillstånd” som är så beroende av sistuationen i stort och de personer som ingår.

För ett antal år sedan anordnade Lottorna en hearing där forskare och experter talade om hur kvinnor reagerar vid övergrepp. En vanlig reaktion enligt forskare är passivitet för att överleva övergreppet, en slags handlingsförlamning. Om det är så, så måste lagstiftningen faktiskt ta hänsyn till att kvinnor och män kan reagera olika på akut fara. Svårt? Ja, men inte omöjligt. Om man utgår ifrån den mest utsatte blir det en lagstiftning som tillgodoser alla.

SVT, SVT, SvD, SvD, SvDGP, DN, DNAftonbladet, Expressen, SVT, SVT, SvD, DN, DN, GP, SVT, SvD, Aftonbladet, SvD, GP, SvD,

2010/10/27 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Minns du Ken Saro-Wiwa Sofia?
    http://mediebrus.wordpress.com/

    Kommentar av mediebrus | 2010/10/27 | Svara

  2. Hej Eva,

    Tack för kommentaren om vår genomgång av de politiska bloggarna. Du har helt rätt i att majoriteten håller igång bloggandet även efter valdagen, vilket jag också sa i inslaget.

    En liten randanmärkning bara: reportaget gick i Aktuellt, inte i Rapport!

    Med vänlig hälsning
    Mikael Pettersson
    reporter SVT Aktuellt

    Kommentar av Mikael Pettersson | 2010/10/29 | Svara

    • Hej Mikael, trevligt att du svarar!
      Jo, jag skrev också att det nämndes, men det var så i förbigående att man knappt registrerade det. Men slutsatsen av att majoriteten faktiskt fortsätter blogga är…? Det är här det blir egendomligt.

      Alla exempel ni använde, alla intervjuer ni visade, var med politiker som inte hade fortsatt utan bekräftade vinklingen att politikerna inte fortsatte blogga efter valet. På det sätt som reportaget lades upp så fick man intrycket att det var en överväldigande majoritet som ”lurade” väljarna på detta sätt. Dvs bloggen var ett sätt att röstfiska, sedan var den ointressant. Men den slutsatsen går inte att dra med anledning av er egen undersökning. Det är alltså inte sant.

      Men jag ser fram emot det uppföljande reportaget om alla oss som har fortsatt blogga och som dessutom utvecklat bloggen att bli mer än bara en blogg. Min blogg har möjliggjort att flera medborgare, som jag alltså inte har någon relation till, nu i år har fått förslag väckta i Riksdagen.
      Sann medborgardemokrati mojliggjord genom ”de sociala medierna” – här min blogg. Fantastiskt eller hur?
      Det är en mycket mer intressant och spännande vinkling tycker jag.

      Men som sagt, fint att du svarade i alla fall. Även om svaret lämnade mycket i övrigt att önska. 😉

      Kommentar av Flyborg | 2010/10/29 | Svara


Kommentera

