Eva Flyborgs Blogg

Göteborgare, liberal, fd riksdagsledamot

Nu tändas tusen lobbyljus….

 Det här med lobbyister…. 

Dagens Nyheter (DN) innehåller i dag (3/12) en liten men intressant artikel om situationen för oss folkvalda ledamöter. I huvudsak är artikeln rätt, men den missade i mitt tycke de viktigaste reflexionerna. För min del anser jag att lobbyister inte kan stängas ute eller negligeras. De måste däremot hanteras. Och rätt hanterade är de ofta en tillgång.

Minoriteters åsikter, som det allt mer ofta handlar om, är viktigt att de får komma fram. Annars blir det bara de organisationer som är stora och rika nog att ta sig fram som hörs i makthavarnas öron. Förr var det ofta bara de stora etablerade organisationerna som hördes, paradexemplet är väl LO.  Så för min del handlar det snarare om att nyansera debatten och ge sig tid att lyssna på båda sidors argument. Ofta är motståndarna de bästa på att hitta svagheterna i den andra sidans argument, vilket kan underlätta det egna kritiska granskandet. Den organisation som jag träffade härom dagen är tex kritisk till vår egen förda politik, vilket också är viktigt att göra. En faktainhämtning och samtidigt en kritisk granskning av sin egen ståndpunkt helt enkelt. Jag lämnar av princip aldrig ut vem eller vilka jag träffar, alla skall känna sig trygga med att ta kontakt med sin riksdagsledamot. DNs ledarskribent försöker i söndagens kolumn (DN 5/12) göra detta till något besynnerligt. Det är det inte. Det viktigaste är att jag vet vilket intresse som står bakom den jag träffar. Inte DNs ledarsida.

Men kontentan är dock att när man har belyst en fråga från alla håll, då återstår det som är politikens uppgift;  att väga samman och komma till ett väl grundat och avvägt beslut. I den processen finns inga lobbyister, där är vi alltid ensamma.

                                                          *                              *                                   *                    

 Igår kväll fick jag och Annie Johansson hedersuppdraget att agera stand-ins för våra partiledare Jan Björklund och Maud Olofsson som var engagerade på annat håll.  Vid en entreprenörskapsgala i Stockholm vann de tillsammans i  kategorin Årets Politiker för sitt arbete med att föra in entreprenörskap i skolan.  Det var Folkpartiet (faktiskt jag själv) som skrev in det i vår näringspolitiska motion i början på 90-talet, bla Snilleblixtarna, Ung Företagsamhet, Drivhuset (så småningom) och mycket mer. Så visst lönar sig det vardagliga politiska arbetet, även om det ofta tar lite tid!

Man måste liksom skynda långsiktigt.

 DN, DN,

2010/12/03 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

