Eva Flyborgs Blogg

Göteborgare, liberal, fd riksdagsledamot

Att ge vingar åt sina drömmar

 De flesta av oss har vardag för det mesta. Du vet hur det är. Jobb, jobb, jobb, hem, familj och sedan ingen tid kvar. Samma här. Men jag har bestämt mig för att rätta till balansen en smula och har därför numera små stunder för mig själv. Och min gitarr. Mest på nätterna än så länge. Som tonåring lärde jag mig att spela helt på egen hand och skrev några låtar samt ett gäng barnvisor. Efter det 30 års tystnad. Fram till nu.

Sedan ett halvår tillbaka har jag försökt skriva lite sånger med text och musik och eget gitarrkomp därtill. Jag kan inte mer än 7-8 ackord, men jag har tränat några minuter så fort jag kommit åt. Vet inte hur man skriver en låt och kan inte skriva låttexter. Min sång är knappt hyfsad, på en bra dag. Men jag vill så gärna se om jag kan utveckla min musik. Kan jag skriva en riktigt riktigt bra låt? Kan jag det? Jag vet inte, men man måste börja någon stans och jag är inte rädd. Och viljan är stark. Kunde Lennon /McCartney, så kanske också jag kan? OK, till deras himmelska höjder når jag aldrig, men en liten bit på väg räcker för mig.

Spelade in fyra av mina låtar i onsdags kväll i en studio i Göteborg. Det var spänt och ovant men så fantastiskt lärorikt och roligt! Jag gjorde alla nybörjarmisstag man över huvud taget kan göra, men poängen är att jag lär mig och gör ännu bättre nästa gång. Nu är det bara jag och min gitarr, men jag vill addera stråkar, bas och ett valthorn till Starfall. Till  Falling back in Love skall jag ha stråkar, bas och piano.  I never hold You blir flera olika gitarrer och bas samt  mellotron. Stay with Me är mer oklar vad gäller andra slingor, men det skall jag fundera på. Ett saxsolo skulle nog sitta fint på den faktiskt. För det är detta som är grejen, i mitt huvud vet jag precis hur de skall låta när de är klara. Jag kanske borde kosta på mig en heldag i studion för att göra dem så bra de kan bli och se var vi hamnar. Men det är dyrt. Aha, det är därför alla vill bli signade av skivbolagen. Fattar.

Eller så får man fråga sina vänner om de har någon studio de inte använder så mycket. Har hört att Paul McCartney har en egen studio och han är väl ändå aldrig hemma så den kanske man kunde låna. Eller inte. Nå, detta får vi fundera på ett litet tag. Skall putsa lite på de övriga låtarna jag har i min katalog. Nu är det väl ca 30 stycken allt som allt. Men alla är inte helt färdiga, saknas ibland vissa delar. Tidsbrist helt enkelt. Får jobba med dessa fyra första låtar.

 Jag lade upp min låt Starfall  tillsammans med lite bilder i en musikvideo på Facebook och Youtube i går kväll och jag är helt överväldigad av gensvaret. Otroligt, fantastiskt – jag är riktigt rörd av den våg av värme som har mött mig det senaste dygnet. Flera av mina lyssnare (tänk att få säga det – mina lyssnare!) verkar ha tagit texten och melodin till sina hjärtan. Och gråtit en skvätt. Den handlar om saknad och längtan och där tror jag att alla kan känna igen sig mer eller mindre. I all min ödmjukhet är jag samtidigt otroligt glad och stolt över mina små verk. Uppfylld av äkta musikalisk glädje helt enkelt. Fast jag vet att jag är en total amatör som inte kan detta egentligen, jag vet det. Men jag vill så gärna. Jag har passerat en annan milstolpe idag; jag har givit min allra första intervju som låtskrivare och artist! Tack Aftonbladet – jag gillar er!🙂

På osäkra ben ger jag vingar åt min längtan och det fantastiska inträffar – de bär!  

I’m amazed!

Aftonbladet, Helsingborgs Dagblad,

2011/05/27 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Underbart Eva! ”Endast tama fåglar längtar. De vilda flyger” skrev Elmer Diktonius. Du lär numera tillhöra den vilda flocken! Grattis! Tänk på att du inspirerar andra kvinnor att faktiskt försöka göra det de hitintills bara vågar längta efter…Önskar dig all lycka.

    Kommentar av Christina Linnea Örtendahl | 2011/05/29 | Svara

    • Tack snälla Christina! Och ja, jag tror att du har rätt. Jag har redan fått flera mail ifrån kvinnor som säger att om jag vågar detta!! så vågar de ta sina kliv. Det känns fantastiskt fint att kunna inspirera andra. Och att så många gillar min sång är… ja, faktiskt riktigt omtumlande. Om de gillar detta första smakprov, så är chansen stor att de kommer att gilla Starfall och de andra än mer när de har bearbetats med olika musikpålägg osv- Jag har lärt mig så ofantligt mycket av denna första inspelning, nu vet jag precis hur jag inte skall göra olika saker och är 100%igt inställd på att göra en mycket bättre inspelning nästa gång. Genom att gå till en studio, genom att spela in, genom att lägga ut den på nätet och riskera spott och spe, så har jag satt en otroligt skön press på mig själv. Precis som jag vill ha det! Jag mår så bra! Och det spelar faktskt ingen roll att det finns de som dissar detta helt – jag blir bara ännu mer övertygad om att jag skall göra detta fullt ut. Mina belackare känner mig inte ett dugg. De gör mig faktiskt en tjänst. Tack igen för stödet – det värmer fantastiskt!

      Kommentar av Flyborg | 2011/05/29 | Svara

  2. Hej Eva. Var du och kollade på Ringo på Liseberg igår? Tittade, men såg dig inte.

    Kommentar av Johan Svensson | 2011/06/11 | Svara

    • Hej Johan, jadå, vi var där. På 1:a parkett och hade det riktigt bra! Härligt att se honom till sist!

      Kommentar av Flyborg | 2011/06/12 | Svara


Kommentera

