Eva Flyborgs Blogg

Göteborgare, liberal, fd riksdagsledamot

Merry Christmas and A Happy New Year!

Så är det bara tre dagar kvar till Jul och julstämningen börjar infinna sig så smått, trots allt.

Granen är inne och klädd,  julbelysning på balkongen på plats, julstjärnor i varje hörn, julklappspapper inköpt och grönkålen står utanför dörren i en stor säck. Långkål – ingen jul utan den. Men mina jul-måsten är få nu för tiden, annat var det när man var barn. Då skulle ALLT upp ur källarens mörka vrå. Men ju äldre man blir desto mer inser man att Julen inte är ett datum, utan snarare en känsla. För mig är det en sällsynt tid av stillhet och ro. Jag vill inte göra eller ta emot besök under juldagarna, helst skulle jag vilja vara insnöad utan någon som helst kontakt med yttervärlden. Inga nyheter, inga betänkanden, inga sammanträden, inga resor. Bara lugnt, skönt och stilla , varm choklad med vispgrädde/ glögg/rom, en brasa som knastrar och värmer så mysigt, Beatles sköna toner, en bra bok och snö på granarna.

Jag är mer än nöjd med det enkla.

OM jag trots allt skulle sätta ihop en önskelista med prylar, så skulle den se ut såhär; en sprillans ny MiniCooper, en helautomatisk Gaggia espressomaskin, en större lägenhet, en resa till Västindien, en stor hög med pengar för att spela in en skiva med mina egna låtar och en Martin D-28 gitarr som Paul McCartney har. In my dreams… Sanningen är ju att jag klarar mig fint utan allt det där, bara jag får spela på min gitarr, dricka så mycket thé och kaffe jag vill och krama om min son ofta mycket och länge. Då spelar resten mindre roll.

Året 2011 går väl annars till historien som det roligaste och sorgligaste någonsin. Jag var otroligt glad och lycklig över att ha lyckats skriva ett antal låtar,  spelat in en bunt av dem i en  studio (Nacksving i Göteborg med proffsiga och trevliga Isak Edh) och tom fått två av dem spelade i radio P4 Göteborg. En otroligt hisnande, surrealistik känsla och händelse! Jag?? Skriva låtar och texter?? Spela in dem i en studio? Spelas i radio för ca 300.000 Göteborgare? Nänänä, finns inte ens på kartan. Och ändå var det precis det som hände.  Det gensvar som jag har mött från människor i min närhet, i Sverige, ja från olika platser på jorden (tex Starfall på Youtube) är mer än jag någonsin hade hoppats på eller ens drömt om. Den låten, som bara är en demo än så länge, har över tre tusen träffar. Fantastiskt! Frågan är nu om jag skall samla ihop de 10 bästa och spela in en hel skiva eller ej. Skivinspelningar är kostsamt som bekant och vem har en stor hög med pengar som bara ligger och skräpar? Hmmm, skulle behöva bli ”upptäckt” av någon. George Martin, where are you when I need you?🙂

2011 är också det sorgligaste året någonsin eftersom min älskade mamma Berit gick bort den 27 november. Jag kan nog fortfarande inte fatta att hon inte längre finns, för jag kollar olika saker med henne varje dag.  När en mamma dör försvinner ett av väderstrecken sägs det. Så är det nog. Själva grunden för ens egen existens är ju borta. Men samtidigt så gav mamma oss sin oreserverade, grundmurade kärlek och tillit och gjorde oss därmed starka att klara livet på egen hand. Men den djupa sorgen och saknaden består. Sov gott lilla mamma, vi ses.

Jag vill ändå sluta dagens funderingar med att rekommendera en riktig feel-good-film; Love Actually. Man MÅSTE le när Billy Mac, den utbrände rock’n roll föredettingen skall spela in en gammal hitlåt, för att tjäna lite pengar på julen. Han är så totalt politiskt inkorrekt att det blir skönt. Och de olika karaktärernas öden i filmen är alla mysiga på sitt sätt. Se den!

Så stänger vi snart 2011 och öppnar dörren för 2012. Tack till alla runt omkring mig för i år, ser fram emot nästa redan nu. Jag tror det blir ett riktigt riktigt bra år! Från oss alla till er alla; GOD JUL och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

2011/12/21 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer »

  1. Eva, Du hade en underbar mamma. Jag minns henne mest från 70-talet då hon alltid fanns där, åtminstone så tycktes hon alltid vara där på FP-expeditionen, vid möten och sammankomster. Hon spred glädje och hade förmågan att finnas där, lyssna och tala.
    /Inger E

    Kommentar av norah4you | 2011/12/21 | Svara

    • Tack Inger, ja precis så var det. Mamma bredde sina vida vingar över allt och alla runtomkring sig och gjorde gott över allt. Hon var den bästa mamma man kan ha. Går inte att ersätta. Och det konstiga är att livet går vidare trots allt. Tänker ibland på den där begravningsdikten i filmen ”Fyra bröllop och en begravning”. Men man får vara tacksam över att hon levde ett sådant fantastiskt rikt liv, ända in i det sista.

      Kommentar av Flyborg | 2011/12/21 | Svara

  2. Hej Eva,
    God Jul önskar jag dig tillbaka.
    Du är alltid lika trygg och säker i din politiska grund, som jag delar med dig,
    och bjuder oss, som en självklarhet, på dina privata erfarenheter och önskningar.
    Men du skall självklart ha en SAAB, ingen kol-maffia-miljö-terrorist!

    Din,
    Benny

    Kommentar av saab96Benny Johansson | 2011/12/22 | Svara

    • 🙂 Ja, men det finns väl modeller med låga utsläpp även inom MiniCooper familjen? Tar en sån i så fall.
      SAAB älskar jag, men har ägt 6-7 stycken och kört dem med glädje. Just nu äger jag en Volvo V70 Bifuel och den är lite för stor för mina behov just nu. Men som sagt, det var bara en imaginär önskelista. Tack för vänliga ord Benny!

      Kommentar av Flyborg | 2011/12/22 | Svara

  3. Hej igen Eva,
    Tyvärr tvingas jag svara på din fråga om bilars olika utsläpp nu, innan jag hälsar på mor på hemmet.
    Risken är ju annars att du gör din sämsta affär, någonsin! Ur alla syn-vinklar!
    .
    Det är inte någon större skillnad i vad som kommer ut ur avgasrören på samma typ och storlek av bilar! Om dom har ung. samma typ av framdrivning, vikt, standard och extra-utrustningar så är skillnaden i de flesta fallen
    försumbar! HELA SKILLNADEN ÄR BEROENDE AV URSPRUNGET! VILKET LAND OCH DÄRMED VILKEN
    ENERGI-MIX SOM DESS INDUSTRIER OCH HELA UNDERLEVERANTÖRS-KEDJAN I DEN KOMPLEXA BILINDUSTRIN VERKAR I. MEN OCKSÅ HELA DET SAMHÄLLE SOM FÖRSÖRJER ALLA SOM VERKAR I OCH
    ÄR BEROENDE AV DEN INDUSTRIN. LOGISTIK-SYSTEMET TRANSPORT OCH LEVERANS-AVSTÅNDET ETC.TILL DIG SOM KÖPARE AV PRODUKTEN ”BILEN”. KANSKE BILEN OCH ALLA UNDER-LEVERANTÖRER TILL INDUSTRIN DÄR, KOMMER, (UTIFRÅN ETT MILJÖ-PERSPEKTIV), FRÅN VÄRLDENS JÄMFÖRELSEVIS SÄMSTA INDUSTRI-NATION?

    TEX, ASIEN, KINA/JAPAN, CENTRAL-EUROPA? USA ELLER ENGLAND, SOM MED ALLA ANDRA GAMLA INDUSTRI-NATIONER NÄSTAN ENBART DRIVS AV KOL-ELDAR? DEN ENERGIFORM SOM VI INOM KORT DESSUTOM MÅSTE SLÄCKA NER DEFINITIVT!

    RESULTATET AV ATT KÖPA EN BIL FRÅN TEX TYSKLAND SOM NU HAR 100% KOL-ELDNING, 100%???????? SOM SIN ENERGI-PRODUKTIONS-BAS, BETYDER ATT OM DU KÖPER TEX. EN SAAB-93, ELLER VOLVO 30,
    SÅ KAN DU GLADELIGEN KÖRA OMKRING I DEN SVENSK-TILLVERKADE BILEN, I TRE DECENNIER! INNAN DU HAR SLÄPPT UT LIKA MYCKET FOSSILA FÖRORENINGAR INKL. KOL-DIOXID, SOM VARJE IMPORTERAD, JÄMFÖRBAR BILMODELL HAR SLÄPPT UT INNAN DU ENS HÄMTAT UT DEN FRÅN DIN LOKALE BIL-IMPORT-HANDLARE? GOSCH!

    DET ÄR URSPRUNGET SOM ÄR SKILLNADEN, DÄRFÖR MÅSTE VI ALLA I ALLA LÄNDER KÄNNA TILL DETTA
    NÄR VI SKALL KÖPA BIL. ATT FÖR MILJÖN OCH UTSLÄPPEN, FINNS DET INGA BÄTTRE BILAR ÄN SVENSKA!

    FUNDERA PÅ DET!
    GOD JUL,
    Önskar, din Benny

    Kommentar av Benny Johansson | 2011/12/22 | Svara

  4. Eva: från mig (som också har namnsdag på julafton) till dig en underbar jul och ett fantastiskt nytt år! Kram

    Kommentar av Christina Linnea Örtendahl | 2011/12/22 | Svara

  5. Tack den andra Eva🙂 och det samma till dig!

    Kommentar av Flyborg | 2011/12/24 | Svara


Kommentera

